Μήπως το παιδί σας έχει δυσκολίες σε καθημερινές δραστηριότητες στο σπίτι, στο σχολείο ή στην κοινότητα; Αντιμετωπίζει δυσκολίες σε δεξιότητες που δεν επηρεάζουν τα περισσότερα τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά;
Αν ναι ένας εργοθεραπευτής μπορεί να είναι σε θέση να βοηθήσει το παιδί σας.
Η Εργοθεραπεία έχει σχεδιαστεί για να υποστηρίξει ένα παιδί και την οικογένειά τους, όταν αντιμετωπίζουν δυσκολίες στους ακόλουθους τομείς:
Υστέρηση στην ανάπτυξη
- δεν εκτελεί στην κατάλληλη ηλικία κάθισμα, μπουσούλισμα και περπάτημα
- δεν μαθαίνει σε κατάλληλο ηλικιακό επίπεδο
- δεν ανάπτυσσει κατάλληλο για την ηλικία του παιχνίδι και κοινωνικές δεξιότητες
Λεπτές κινητικές δεξιότητες
- παρουσιάζει δυσκολία με το χειρισμό παιχνιδιών και παζλ
- δυσκολεύεται στο κράτημα-λαβή μολυβιού
- δυσκολεύεται στη χρήση σκευών σίτισης (κουτάλι-πηρούνι) στην κατάλληλη ηλικία
- κακός γραφικός χαρακτήρας και σχηματισμός γραμμάτων / αριθμών
- δυσκολεύεται στη χρήση ψαλιδιού
- δυσκολεύεται στο χειρισμό: φερμουάρ, κουμπιών, κορδονιών
- δεν αναπτύσει κυριαρχία στο χέρι στην κατάλληλη ηλικία
- δυσκολεύεται στο χρωματισμό εντός σχεδίου, το σχέδιο, προγραφικές ασκήσεις
- αποφεύγει δραστηριότητες και παιχνίδια που απαιτούν λεπτές κινητικές δεξιότητες
Κίνηση, δύναμη και ανάπτυξη ισορροπίας (Αδρή κινητικότητα)
- φαίνεται αδέξιο ή ασυντόνιστο στις κινήσεις του
- δυσκολεύεται ανεβοκατεβαίνοντας τις σκάλες σε κατάλληλη ηλικία
- δυσκολεύεται με τις έννοιες δεξιά και αριστερά
- παρουσιάζει φτωχές δεξιότητες με την μπάλα
- εμφανίζει μειωμένο ή αυξημένο μυικότόνο
- παρουσιάζει κακή ισορροπία και διστάζει να σταθεί στο ένα πόδι
- δυσκολεύεται στον συντονισμό των δύο πλευρών του σώματος
- δεν περνά τη μέση γραμμή του σώματος του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού ή των σχολικών δραστηριοτήτων (π.χ. πέρασμα χάντρας, γράψιμο)
- αποφεύγει δραστηριότητες και παιχνίδια που απαιτούν κινητικές δεξιότητες
Οπτική Επεξεργασία
- δυσκολεύεται με την απόσταση και τα μεγέθη των γραμμάτων
- δυσκολεύεται με την αναγνώριση γραμμάτων
- χάνει τη θέση-γραμμή κατά την ανάγνωση σε βιβλίο ή την αντιγραφή από τον πίνακα
- δυσκολεύεται αντιγραφής σχημάτων ή γραμμάτων
- παρουσιάζει φτωχή βλεμματική επαφή
- δυσκολεύεται στον οπτικό εντοπισμό και το πέρασμα της μέσης γραμμής
- δυσκολεύεται στον εντοπισμό αντικειμένων, μεταξύ άλλων αντικειμένων
- δυσκολεύεται στην αντιγραφή από τον πίνακα ή άλλο χαρτί
- δεν κατανοεί και δεν αναγνωρίζει την έννοια δεξιά και αριστερά
Στοματοκινητικά και αισθητηριακά προβλήματα
- παρουσιάζει υπερβολική σιελόροια
- εμφανίζει μάσηση τροφίμων στο μπροστινό μέρος του στόματος και όχι επί των γομφίων
- παρουσιάζει δυσκολία στη χρήση φλιτζανιού σε κατάλληλη ηλικία
- δυσκολεύεται να πιεί με καλαμάκι σε κατάλληλη ηλικία
- παρουσιάζει μεγάλη διάρκεια ολοκλήρωσης θηλασμού η ταίσματος από μπουκάλι
- το παιδί φαίνεται κουρασμένο μετά το φαγητό
- το μωρό χάνει υπερβολικό υγρό από τα χείλη του με μπουκάλι ή το θηλασμό
- το παιδί χάνει υπερβολικά υγρά ή τρόφιμα από το στόμα του όταν πίνει ή στο μάσημα
- το παιδί φαίνεται να είναι υπερβολικά επιλεκτικό στις τροφές, τρώει μόνο ορισμένα είδη ή υφές τροφίμων
- το παιδί βάζει στο στόμα παιχνίδια ή αντικείμενα πέρα ??από την κατάλληλη ηλικία
Αισθητηριακή επεξεργασία
- παρουσιάζει υπερβολική ευαισθησία ή αυξημένες αντιδράσεις στον ήχο,αφή,φως ή κίνηση
- μειωμένη ανταπόκριση σε ορισμένα ερεθίσματα (π.χ. υψηλή ανοχή του πόνου, δεν αντιλαμβάνεται κοψίματα / μώλωπες)
- βρίσκεται συνεχώς σε κίνηση, χοροπηδά, πέφτει και κτυπά, συγκρούεται σε αντικείμενα
- αποσπάται εύκολα με οπτικά ή ακουστικά ερεθίσματα
- εμφανίζει συχνά υπερβολικές συναισθηματικές αντιδράσεις
- δυσκολεύεται να αντιμετωπίσει την αλλαγή
- εμφανίζει ανικανότητα να ελέγξει - ηρεμήσει τον εαυτό του όταν είναι αναστατωμένος
Δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης
- εμφανίζει δυσκολία στην κοινωνική αλληλεπίδραση και τις σχέσεις με την οικογένεια και τους συνομηλίκους
- δυσκολεύεται κατά την προσαρμογή σε νέο περιβάλλον
- παρουσιάζει καθυστέρηση στις γλωσσικές δεξιότητες
- παρουσιάζει υπερβολική ενασχόληση με ένα θέμα (π.χ., διάστημα, σύμπαν, οι δεινόσαυροι, τρένα)
- δυσκολεύεται στην αντιμετώπιση καταστάσεων στο σχολικό περιβάλλον
Μαθησιακές δεξιότητες
- δεν μπορεί να συγκεντρωθεί και να επικεντρωθεί στο μάθημα
- διασπάται εύκολα η προσοχή του
- δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες και στην ολοκλήρωση των εργασιών
- κουράζεται εύκολα με τις σχολικές εργασίες
- παρουσιάζει φτωχό έλεγχο παρορμητικών συμπεροφορών
- εμφανίζει υπερκινητικότητα ή χαμηλή ενεργητικότητα
- δεν τα βγάζει πέρα με το φόρτο εργασίας στο σχολείο
- εμφανίζει δυσκολία στην εκμάθηση νέων γνώσεων
- αντικαθιστά γράμμα ή αριθμό μετά την ηλικία των επτά
Δεξιότητες παιχνιδιού
- χρειάζεται καθοδήγηση από ενήλικα για να ξεκινήσει το παιχνίδι
- δυσκολεύεται στο μιμητικό παιχνίδι
- παίζει χωρίς σκοπό, όχι λειτουργικό παιχνίδι
- κινείται γρήγορα από τη μία δραστηριότητα στην άλλη
- δεν εξερευνά τα παιχνίδια με κατάλληλο τρόπο
- συμμετέχει σε επαναλαμβανόμενο παιχνίδι για ώρες (π.χ.βάζοντας τα παιχνίδια σε σειρά)
- δεν εντάσσεται σε παιχνίδι με τους συμμαθητές / αδέλφια
- δεν κατανοεί τις έννοιες της ανταλλαγής και αναμονής της σειράς στο παιχνίδι
Από το: Does My Child Need Occupational Therapy? -University of Utah Health Care Life Skills Clinic
Επιμέλεια: Αρβανίτης Δημήτρης - Εργοθεραπευτής